fredag 4 februari 2011

Cannellinikräm med rosmarin och parmesanchips



Söndagens matlagningsträff blev en succé! Varje deltagare hade fått en rätt tilldelad sig (en aperitivo, förrätt, varmrätt eller dessert). Valet av recept skulle dock förbli en hemlighet och överraskning för de andra. Jag hade denna gången hand om aperitivi och mitt val föll på denna rosmarindoftande cannellinikräm med parmesankex samt parmalindade tigerräkor.

Trots att alla rätter var fantastiskt goda så var det inte helt lätt att få i sig sju olika rätter. Jag har faktiskt aldrig ätit så många olika rätter under en och samma middag! Temat för kvällen var Italienskt. Vi hade två primi: risotto med speck, grönt äpple och stracchino samt potatisgnocchi alla sorrentina.

Grönt äpple hade jag förmodligen aldrig kommit på att ha i en risotto men det var en smaksensation. Kombinationen med speckets sälta, äpplets syra och stracchinons krämighet var en fullpoängare! Kvällens favorit var dock gnocchin som min käre make hade lagat. Gnocchi alla sorrentina är inget mer komplicerat än gnocchi med en tomatsås med buffelmozzarella i. Jag har ätit många såna i mina dar, men denna var banne mig den bästa! Vanligtvis lägger man gnocchi och mozzarellatärningar i en ugnsform och häller tomatsåsen över, ställer in i ugnen och gratinerar. Men maken smälter mozzarellan i såsen och häller över den nykokta gnocchin. Såsen blir härligt krämig och trådig och alldeles underbar!!!

Sen var det även två secondi: supersmaskiga saltimbocca samt kanongod kaningryta med pinjenötter och oliver. Avlutningsvis två desserter: jordgubbspannacotta med bär och jordgubbssås samt tiramisu.

Därefter var vi rätt möra ska jag säga. Jag tror att inför nästa träff får vi dra ner lite på portionerna...

Här är receptet på cannellinikrämen:

12-15 småglas

Bönorna:
300 g torkade vita cannellinibönor
1 morot
2 selleristjälkar
2 vitlöksklyftor
1/2 purjolök
2 kvistar rosmarin
en knippa timjan
2 lagerblad
2 tsk salt

Blötlägg bönorna under natten. Häll av och skölj dem. Koka dem i generöst med vatten tillsammans med grönsakerna i stora bitar + örter och salt i ca 60-70 min. Häll av och låt bönorna svalna. Ta bort grönsakerna och örterna.

Spara lite av kokvätskan för att spä ut krämen med innan servering.

Krämen:
300 g kokta bönor
2 vitlöksklyftor
1 kvist rosmarin
1-2 dl jungfruolja

Mixa bönorna, vitlöken och rosmarin och tillsätt oljan i en tunn stråle tills du får en jämn kräm. Smaka av med salt. Krämen är ganska tjock och den går bra att spara i kylen i ca ett dygn tills den ska användas. Strax innan servering spär du ut krämen med lite uppvärmt spad från bönkoket tills du får en halvtjock kräm.

Parmesankexen:
Riv en bit parmesan av god kvalitet. Klicka ut rivet på en bakpappersklädd ugnsplåt och forma små runda högar. Ställ in i ugnen i 200 grader i några få minuter. Lämna inte plåten utom uppsikt för osten bränns lätt. Ta ut plåten när osten smält och börjar få lite färg. Låt kexen svalna och stelna på plåten och ta sen försiktigt loss dem.

Häll/klicka i krämen i små serveringsglas och dekorera med några rosmarinbarr, lite nymald svartpeppar och ett parmesankex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...