lördag 28 januari 2012

Mandelmuffins med päron

På läckra franska bloggen Délices latins (där man för övrigt vill laga allt!) hittade jag ett recept på päronmandelmuffins som jag ville prova. Lite omarbetat efter min egen smak och resultatet blev precis vad jag hoppats på. Kraftig mandelsmak och knäckig yta.

När vi ändå pratar om franska bloggar vill jag även rekommendera färgstarka Dans la cuisine de Sophie. Raffinerad men inte komplicerad. En riktig feel good-blogg. Även Délices et malices har en hel del väldigt fina recept samt inte minst, bloggarnas blogg La cuisine de Bernard. Aaaaaah tänk om man bodde i Paristrakten och kunde gå en Macaron-kurs hos Bernard. Tre och en halv timmes kurs för 60 euro och få lära sig att baka macarons vanille fondante et praliné noisettes skulle jag definitivt göra. Eller önska mig i present. Men nu bor jag inte i Paris så jag nöjer mig med att läsa hans blogg.

Muffinssmeten:
3 ägg
100 g råocker
250 g naturell yogurt, ricotta, gräddfil el. likn.
70 g smält smör
150 g vetemjöl
100 g mandelmjöl (eller 100 g finmalda mandlar)
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1-2 väl mogna päron

Glasyren:
1 ägg
50 g smör
50 g råsocker

mandelspån

Sätt ugnen på 180 grader.

Vispa ägg och socker. Blanda i yogurten och smöret. I en separat skål rör ihop mjöl, mandelmjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör sen ner det i smeten. Skär päronen i kuber. Fyll muffinsformar och peta ner päronkuberna. Grädda i 10 minuter.

Under tiden rör du ihop glasyren. Smält smöret och blanda med ägget och sockret. Ta ut de halvgräddade muffinsarna ur ugnen och skeda/pensla försiktigt över glasyren. Gör gärna ett litet hål uppepå så att den sjunker in ordentligt. Strö över mandelspånen. Grädda i ytterligare 10-12 minuter, eller tills muffinsarna får en vacker gyllenbrun färg.

Detta är inlägg #3 i bloggutmaningen #blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...