fredag 13 november 2009

Pasta med bacon och konjak



Jag köpte bacon för jag tänkte göra spaghetti alla carbonara men upptäckte att vi inte hade någon spaghetti hemma. Om man inte vill få pastapolisen på sig bör man undvika att laga carbonara med annan pasta än spaghetti så jag fick tänka ut en plan B. Det blev detta hittepårecept med det som fanns i kylen. Busenkelt och jag måste säga att resultatet blev mer än tillfredsställande. Det blir definitivt repris på detta recept!

2-3 pers

1/2 hackad lök
2 hackade vitlöksklyftor
peperoncino efter smak och tycke
1 burk konserverade tomater (jag använder körsbärstomater av märket Cirio, de smakar som färska solmogna tomater)
ca 10 soltorkade tomater
salt, peppar
ca 0,5 dl konjak
rikligt med hackad persilja

Fräs lök, vitlök, peperoncino och bacon. Häll i burktomaterna och de strimlade soltorkade tomaterna, salta och peppra och koka i ca 10 min. Häll i konjaken och koka i ytterligare ca 5 min. Blanda såsen med den kokta pastan och strö över massor av hackad persilja. Servera gärna med riven parmesan eller pecorino.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...