torsdag 11 februari 2010

Körvel



I min mataffär här i Bryssel hittar jag i grönsaksdisken stora plastaskar med körvel. Andra örter, som basilika, timjan, rosmarin, ligger i små askar, men körveln ligger i stora askar. Jag drar därmed slutsatsen att körvel är en viktig ingrediens i den belgiska kokkonsten. Man måste använda den ofta och i stora mängder. Men vad sjutton har belgarna denna krydda till? Jag inser skamset att jag faktiskt inte ens vet vad körvel har för användning i vårt svenska kök.

Jag har startat en undersökning för att försöka få lite klarhet i användandet av körvel i det belgiska köket. Så snart jag vet lovar jag att dela med mig här på bloggen av mina kunskaper! Finns det dessutom någon som vill berätta för mig hur körvel används i Sverige skulle jag också bli glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...