söndag 20 mars 2011

Klassisk pesto med basilika


Ska man vara riktigt petig så ska en klassisk pesto göras i mortel. Själva namnet på såsen anger det då "pesto" betyder mosad, inte mixad. Jag erkänner att jag aldrig har gjort pesto i mortel. Jag tror inte att smaken förändras nämnvärt av att ingredienserna mixas med sylvassa knivar istället för att mosas med marmormortel. Snarare tror jag att smaken till stor del påverkas av kvaliteten på ingredienserna, men framför allt av kontexten. Om du äter min enkla och snabbmixade pesto under en pergola en sommardag och blickar ut över den liguriska bukten och känner doften av sol och hav så lovar jag att den smakar minst lika gott som om du hade sett den mortlas av en gammal signora som hade sått, vattnat och skördat sin basilika och sen traditionsenligt mortlat den i marmormortel.

Till ca 2,5-3 dl pesto:
1-1,5 kruka basilika
1 vitlöksklyfta
50 g pinjenötter
ca 1,5 dl riven parmesan och pecorino blandat
ca 1,5-2 dl olivolja extravergine

Lägg alla ingredienser och hälften av oljan i en mixer och mixa tills allt malts samman. Tillsätt mer olja lite i taget och mixa tills peston blir jämn och tjockflytande.

Det här är receptet på en klassisk pesto. I ärlighetens namn har jag gjort klassisk pesto väldigt få gånger i mitt kulinariska liv. Ni som följer min blogg vet att jag gärna ändrar i traditionella recept och lägger till någon oväntad ingrediens. Men eftersom den här veckan har präglats av firandet av Italiens 150-årsdag så ville jag denna gång göra en traditionell italiensk rätt comme il faut, utan personliga tolkningar. Däremot kan jag inte låta bli att lägga till ett litet post scriptum med några förslag på hur man kan piffa upp sin pesto och göra den lite mer personlig. Testa att till receptet ovan lägga till något av följande:

# rivet skal av en citron
# lika delar basilika, timjan, rosmarin, mynta och origano
# lika delar pinjenötter, valnötter, mandel och hasselnötter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...