lördag 8 oktober 2011

(nästan klassiska) Köttbullar med rödbetstzatziki

Jag älskar att gå bananas när jag gör köttbullar och peta ner lite vad jag kommer över i min smet. Det kan vara allt möjligt som oliver, soltorkade tomater, kapris, parmesan, färska örter, mozzarella, svamp, citron. Men ibland blir jag bara så otroligt sugen på klassiska svenska köttbullar och hur gott det än är med vitlök, oliver, citron och kapris så är svenska köttbullar ändå godast! Jag vet att för att få kallas "klassiska svenska" så får de inte innehålla spiskummin eller någon annan exotisk krydda. Men har ni smakat? Gör det, och ni vill inte vara utan i fortsättningen.

Vad beträffar rödbetstzatzikin så var det några år sen den var på tapeten. Många skulle nog säga att den numera är ute. Jag skulle vilja säga att den är retro. Och retro är ju inne. Så gör den igen vettja. Till köttbullar med spiskummin exempelvis. En oslagbar kombo!

Ca 30 köttbullar:
400 g köttfärs
4 msk ströbröd
1/2 dl mjölk
salt, vitpeppr
1 tsk spiskummin
1 liten hackad gul lök
1 litet ägg (eller ett halvt stort)

Rödbetstzatziki:

2 stora rödbetor (färska kokta eller inlagda)
1 burk matlagningsyogurt
100 g fetaost
1 vitlöksklyfta (eller 1 tsk vitlökspuré)
svartpeppar

Skär rödbetorna i små kuber. Blanda med yogurt, smulad fetaost, vitlök och svartpeppar. Låt stå och dra i ett par timmar så tar sig smaken mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...