onsdag 30 juni 2010

Jättekladdiga chokladmuffins med björnbär och hallon



Jag vill poängtera att samtliga recept i den här bloggen ska tas med en nypa salt. Doserna som anges är inte skrivna i sten, faktum är att mina egna kreationer sällan görs efter de mängder som jag anger i recepten. De är snarare ett vagt minne om hur jag gjorde när jag bakade/lagade. Tycker man mycket om citron kan man mycket väl pressa i två citroner istället för en. Gillar man inte vitlök tar man bort den ingrediensen. Tycker man att det låter för stampigt med rågmjöl i muffinsen tar man bara vanligt vetemjöl. Så enkelt är det. Det är därför som jag tycker det är så roligt att laga mat. Det är en konst, ett skapande. Maten som lagas speglar skaparens personlighet. Jag kan inte tänka mig något tråkigare än att följa ett recept efter punkt och pricka. Att däremot ta tre-fyra recept, plocka ut det bästa ur vart och ett, och sen i slutändan göra något helt annat, det är det som är roligt!

Här kommer ett exempel på hur bakning kan gå till i mitt kök.

Till ca 6-8 megamuffins:

Lite mer än 100 gram smör, för ska man göra chokladmuffins så ska de banne mig inte vara magra.

Mindre än 2 dl socker, för alltför söta muffins får mig att må illa, så kanske 1 max 1,5 dl.

2 ägg.

150 gr choklad tycker jag är lite lite (av samma anledning som för smöret ovan) så ta minst 200 gr. I alla fina recept står att man ska ta choklad av braaaaaaaaaaaaaaaa kvalitet, med miiiiiiiiiiiiiiinst 70 % kakaohalt. I ärlighetens namn tycker jag inte man känner nån skillnad på muffins som är bakade på choklad med 50 % kakaohalt och såna där 70 %-ig choklad har använts. Den 70 %-iga chokladen sparar jag hellre och äter som den är.

2 burkar naturell yogurt, och ta nu för sjutton inte mager yogurt, för vill du ha magra muffins så är det här fel recept!

Mer än 5 dl mjöl, för smeten ska bli tjock och kladdig, inte lösflytande. Muffinsen ska inte bli sådär mjukt puff-fluffiga, det här är muffins för konnässörer, och de ska vara stampiga och tunga.

1/2 dl kakao är på tok för lite, är det chokladmuffins så ska de väl smaka choklad. Ta dubbelt upp.

2 tsk bakpulver.

2 tsk vaniljsocker tycker jag är för lite, så ta lite mer, ska det vara vanilj i så ska det väl kännas!

Hallon och björnbär efter smak.

Vispa ägg+socker. Rör ner yogurt, smält smör och smält choklad. Rör i mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker. Klicka ut i stora muffinsformar. Tryck ner hallon och björnbär.

Grädda i ca 175 grader tills de är gräddade på utsidan men lösa i mitten. Det tar ca 20-30 minuter. Håll koll så att de inte gräddas för mycket, de ska nästan vara rinniga i mitten. Känn med sticka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...