onsdag 15 februari 2012

Ännu godare granola

Jag har skrivit om både müsli och granola här på bloggen tidigare. Granolan jag gjorde för ett år sen gjorde jag med muscovadosocker, och även om jag gillar den lite brända smaken som muscovadosocker ger så blir det lite för sött för min smak.

Här är en variant med bara honung samt mycket kanel- och vaniljsmak. Endast tranbär och massor av nötter och mandel.

4 dl havregryn
1 dl råg- eller veteflingor
2 dl pumpakärnor
2 dl solroskärnor
2 dl hyvlad torkad kokos (alternativt kokosflingor)
1 dl linfrön
300 gr grovt hackade hasselnötter och mandel
1.5 dl flytande honung
1 dl vatten
2 msk solrosolja
1,5 tsk vaniljfrön eller 3 tsk vaniljsocker
3-4 tsk kanel
1.5-2 dl torkade tranbär

Lägg alla torra ingredienser utom tranbären i en långpanna. Blanda ihop honung, vatten och olja, häll över och blanda om. Ställ in i 175 graders ugnsvärme och rosta i 20 minuter. Rör om 2-3 gånger så att allt rostas jämnt.

Ta ut plåten och låt svalna. Blanda med tranbären och häll upp granolan på burk.

Detta är inlägg #15 i bloggutmaningen #blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...