torsdag 2 februari 2012

Kyndelsmässodagen - en ursäkt att få äta crêpes

Inte för att man behöver en ursäkt, men alla tillfällen ska tas tillvara. Idag är det Kyndelsmässodagen, en högtid som vill få oss att minnas dagen då Jungfru Maria 40 dagar efter Jesu födelse bar fram barnet i templet. Varför man firar detta genom att äta crêpes har jag ingen aning om men så är fallet i Belgien, Frankrike och Schweiz. Jag är inte den som är den så jag hänger definitivt på!

Jag gör mina pannkakor med hälften bovetemjöl och hälften vetemjöl, såsom traditionen bjuder för franska galettes (man kan ta bara bovetemjöl också men de blir då lite smuliga och faller lätt isär). Jag fyller mina med lax och gräddstuvad spenat, men man kan ta precis vad man tycker om, eller för tillfället har i kylen.

Enligt almanackan är det den 2 februari som är Kyndelsmässodagen, men många kyrkor firar den söndag som ligger närmast. Fritt fram för crêpes i helgen med andra ord!

Till ca 10-12 pannkakor:
2 dl bovetemjöl
2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
6-7 dl mjölk
3 ägg
en nypa socker
ca 50 g smält smör

Häll båda mjölsorterna och saltet i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Häll i resten av mjölken. Vispa sist i äggen och sockret. Smält smöret i pannkakspannan och rör ner det i smeten. Då behövs inget extra smör vid stekninen. Ta ca 1 dl smet per pannkaka.

Lax- och spenatfyllning:
400 g färsk spenat
1 dl grädde
en skiva rökt lax per crêpe
salt, vitpeppar
lite riven muskot
en gnutta pressad citron

Smält ner spenaten i torr stekpanna. Häll över grädden, salta, peppra och riv över muskoten. Pressa över citron.

Lägg en skiva lax på ena halvan av pannkakan och en klick spenatstuvning ovanpå. Ringla över lite av grädden från pannan. Vik pannkakan på mitten och lägg dem två och två i en stor stekpanna med en liten klick smör. Värm på spisen tills de är lite frasiga. Gör du många crêpes kan du lägga dem i långpanna med en liten klick smör på varje crêpe och grädda i ugnen i 180 grader i ca 10-15 minuter. I stekpannan

Detta är inlägg #8 i bloggutmaningen #blogg100

2 kommentarer:

  1. Tack för det tipset. Jag har alltid längtat efter att på nåt sätt fira den dagen. Så, nu blir det pankisar till helgen. Mamma

    SvaraRadera
  2. Ja du ser, nu har du ett sätt :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...