måndag 6 februari 2012

Glass med lemoncurd och vanilj

När det är såhär kallt blir jag alltid sugen på glass. Mjukfryst glass som sakta glider nerför strupen och svalkar inifrån. Jag vet att det är ologiskt men jag äter mer glass på vintern än på sommaren. Jag antar att det är det konstanta sökandet efter motsägelser i mig. Just den här smakkombinationen fick jag inspiration till på Helena Ljunggrens vackra blogg. Riktigt riktigt god, faktiskt en av de godaste glassarna jag nånsin ätit.

4 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 vaniljstång
5 äggulor
0,5 dl strösocker
0,5 dl florsocker
zest från en citron
1,5 dl lemoncurd

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg den i en kastrull tillsammans med grädden och mjölken och ge ett uppkok. Låt svalna.

Vispa äggulor, strösocker, florsocker och citronzest pösigt. Plocka bort vaniljstången och häll ner mjölken i bunken med äggsmet och blanda. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och låt krämen sjuda på svag värme tills den tjocknar. Den får absolut inte koka, då blir det äggröra av allt!

Låt krämen svalna innan du ställer den i kylen för att svälla. Låt den stå där i minst två timmar, gärna över natten.

Blanda i lemoncurden och kör sen i glassmaskin tills glassen är tjock och krämig. Häll upp på förkyld bytta och ställ att stelna i frysen i 3-4 timmar innan du serverar.

Detta är inlägg #11 i bloggutmaningen #blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...